U bevindt zich hier: Home » Nieuws » Responsive design en SEO

Responsive design en SEO

04 juni 2014

Responsive design is al een tijd een hot item. Het gebruik van mobiele apparaten onder de bezoekers van je website neemt immers toe en daar wil je terecht op inspelen. De meest praktische manier is kiezen voor een responsive design, zodat de bezoeker ook via een mobiel apparaat gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt. Naast een betere visuele weergave op mobiele apparaten, is responsive design ook nog eens goed voor de vindbaarheid in Google!

Responsive design is al een tijd een hot item. Het gebruik van mobiele apparaten onder de bezoekers van je website neemt immers toe en daar wil je terecht op inspelen. De meest praktische manier is kiezen voor een responsive design, zodat de bezoeker ook via een mobiel apparaat gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt. Naast een betere visuele weergave op mobiele apparaten, is responsive design ook nog eens goed voor de vindbaarheid in Google! 

De internetervaring moet beter!

‘Het internet’ wordt steeds beter. Google wil een betere internetervaring voor iedereen: websites met eerlijke, unieke content die voor iedereen gemakkelijk toegankelijk is.

Sinds de laatste update van Google (Penguin update) is er een hoop veranderd qua SEO (zoekmachineoptimalisatie). Alle trucjes die werden toegepast, zorgden voor een oneerlijke ranking. Dat is nu gelukkig helemaal anders. Websites worden beoordeeld op de daadwerkelijke content en de gebruiksvriendelijkheid voor haar bezoekers. Een pluspunt voor responsive design!

“If you can use responsive web design, please, please do.”
-Pierre Far, Search Team Google

SEO-voordelen Responsive websites

  • Geen aparte SEO-strategie

    Een aparte mobiele website bouwen hoeft niet persé meer; een responsive design is het alternatief. Je hoeft dus geen SEO-strategie op te zetten voor de mobiele website. De mobiele weergave in een responsive design staat onder dezelfde domeinnaam als de desktopversie; alle SEO-inspanningen die gedaan worden, gelden ook voor de weergaven op mobiele apparaten.
  • Google houdt van responsive design

    Bezoekers hebben behoefte aan een andere ervaring op een mobiel apparaat dan op een desktop. User Experience (UX) is voor Google dan ook heel belangrijk; hoe hoger de UX, hoe hoger je ranking in Google! Responsive design wordt daarom door zoekmachines veel beter gerankt dan standaard websites, die automatisch een slechtere gebruikerservaring bieden.
  • Eén website, Eén URL

    Google vindt het makkelijk om één URL bestaat met bepaalde content te indexeren. Wanneer er een aparte mobiele variant bestaat van een website, moeten de Google Search bots er twee indexteren. De standaard Google bot en de mobiele Google bot indexeren de website niet exact hetzelfde. Beter voor je ranking is dus om één website te hebben, die zich vormt naar alle mobiele apparaten: responsive design.
  • Geen probleem met redirecten mobiele bezoekers

    Een mobiele gebruiker zal via een zoekmachine niet doorgestuurd worden naar de mobiele versie van de website. Hiervoor wordt een andere URL geladen. Redirecten neemt extra laadtijd in beslag: eerst wordt de standaard URL geopend, daarna wordt de gebruiker doorgestuurd naar een andere URL. Responsive design ondervangt dat probleem; de gebruiker klikt op een link en komt daar ook gewoon terecht.
  • Linkbuilding en delen via Social Media gemakkelijker

    Backlinks (websites die linken naar jouw website) dragen bij aan de vindbaarheid van je website; als anderen jouw informatie delen, dan is die informatie waardevol volgens Google. De backlinks hebben echter totaal geen waarde wanneer je een losse mobiele website naast je gewone website hebt. Zo zonde! Want meer dan 40% van je bezoekers zal naar je website worden geleid nadat ze je op een mobiel apparaat hebben opgezocht. Deze relatief grote groep mensen loop je mis als je niet vindbaar bent. Responsive websites worden sneller gelinkt en gedeeld via Social Media dan een niet-responsive website. Dus ook voor de opbouw van links is responsive design een must!
  • Lagere bouncerate

    Ook al heb je een goede website, je bouncerate kan een probleem zijn als de site niet responsive is. Bouncerate is het percentage bezoekers wat direct de website verlaat na het openen. De kans is groter dat een bezoeker je website wegklikt wanneer deze niet geschikt is voor mobiel  gebruik. Google zal dit interpreteren als een teken dat de website geen goede content bevat. Niet goed voor je ranking! Websites met een responsive design hebben een lagere bouncerate en worden over het algemeen meer gewaardeerd door bezoekers. 

Footsteps en Responsive design

De meeste websites die we ontwikkelen voor onze klanten zijn responsive. We zorgen ervoor dat hun bezoekers altijd de informatie die ze zoeken op de website kunnen vinden.

Footsteps heeft onlangs voor SB Business Communicatie een responsive website gemaakt. Meer weten over de mogelijkheden? Neem contact op met Footsteps

Responsive design en SEOResponsive design en SEOResponsive design en SEO

 

Offerte aanvragen?

Wij bellen u!

Samenwerken?

Actueel

Al 10 jaar bouwen aan slimme oplossingen voor gemeenten

Op 21 november 2024

10 jaar geleden begonnen we met de Lokale Lastenmeter. Een tool die inwoners inzicht geeft in wat ze moeten betalen en waarom, en die tegelijkertijd organisaties en raadsleden inzicht biedt in hoe de gemeentelijke begroting uitwerkt op verschillende groepen binnen de gemeente. Het was ons eerste concrete project binnen gemeenteland, waarmee we een belangrijke stap zetten richting innovatieve oplossingen voor lokale overheden.

Volg ons op Google+